Feb
16
2015

MMORPG – Siis anteeksi kuinka?

Massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli eli siis Massively Multiplayer Online Role-playing Game. Moisen sanahirviön jälkeen pitää vetää henkeä. Käytetään Helsingin Sanomien versiota eli massiivimoninpeliä tästä lähtien.

Kyse on verkkopelaamisen, virtuaalisen kanssakäymisen ja hahmon yhdistelmästä, jolla saadaan aikaan virtuaalisessa maailmassa mielenkiintoinen yhteisöllisyyden kehitys. Vaikka peleissä ei välttämättä aina ole tiettyä de facto-tavoitetta, itse pelaamisen elinkaari seuraa melkein oikean elämän piirteitä. Virtuaalisessa maailmassa pelaajan hahmo kehittää itseään, luo sosiaalisia kontakteja ja kanssakäymisiä muiden hahmojen kanssa sekä ottaa osaa virtuaalisen yhteiskunnan hierarkiassa.

Ylivoimaisesti suosituin massiivimoninpeli on World of Warcraft (WoW), jota pelaa maailmalla noin 10 miljoonaa pelaajaa. Kuten WoWissa, myös sadoissa muissa MMORPG-peleissä oman hahmon kehittäminen on pelin pääpointti. Massiivimoninpelejä pidetään sikäli kiehtovina, että pelaaja voi luoda virtuaalimaailman avulla selkeän rinnastuksen omasta itsestään tai omasta ideaalista persoonastaan. Näin ihminen pystyy kanssakäymään muiden kanssa virtuaalisesti ilman yhteiskunnan asettamia paineita minä-käsityksestään.

Vaikka MMORPG-peleissä löytyy yksittäisiä tapauksia, joissa pelaajat käyttäytyvät aggressiivisesti, enemmistö pelaajista yrittää saavuttaa jonkinlaisen henkilökohtaisen kehityskaaren sekä tehdä asioita suhteellisen realistisesti. Mikä kiehtovinta, pelissä sosiaalinen hierarkia kehittyy orgaanisesti hahmojen kautta. Ei siis ihme, että miljoonat ihmiset ns. pakenevat arkisesta elämästään virtuaaliulottuvuuden tarjoamiin vapauksiin.

Lopuksi varoituksen sana: Massiivimoninpelit tarjoavat pelaajalle kokemuksia ja elämyksiä, joista on erittäin vaikea päästä irti. Pelaa siis järkevästi!