Feb
13
2015

Hupipelaamisesta kilpapelaamiseen

Maailma muuttuu, se on selvä. Mutta jotkut asiat kaiken muutoksen keskellä nostattavat silti kulmakarvoja. Oli sitten kyse naisten leggingseistä, curlingista tai selfie-ilmiöstä, jotkut asiat tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta. Uusin salama on videopelien kilpapelaaminen, eli elektroninen urheilu.

Kyllä vain, luet oikein. Videopelien pelaaminen on nykyään urheilua. Reaaliaikaiset strategiapelit (RTS), ensimmäisen persoonan ammuntapelit (FPS) ja suuret online-moninpelit (MMORPG) ovat tyypillisimmät pelityypit kilpapelaamisessa. Ammattitasolla pelataan usein yhtä suurista summista kuin ammattilaispokerissa ja pelaajia sponsoroidaan kuten muitakin ammattilaisurheilijoita.

DotA 2, Counter-Strike, Quake, Warcraft, League of Legends ja Starcraft 2 ovat yleisimpiä pelejä, joita pelataan elektronisen urheilun kilpatapahtumissa. World Cyber Games on epävirallisesti elektronisen urheilun olympiatapahtuma, mutta muita suuria turnauksia pelataan ympäri maailmaa säännöllisesti. Esimerkiksi Suomessa kahdesti vuodessa järjestettävää Assembly-tapahtumaa pidetään kansainvälisesti merkittävänä turnauksena.

Suomen Elektronisen Urheilun Liitto (SEUL) perustettiin vuonna 2011 pitämään huolta, että elektronisen urheilun puitteet ovat sillä tasolla, jolla mahdollistetaan Suomessa kilpailukykyinen alusta myös tulevaisuudessa. SEUL kuuluu mm. kansainvälisen elektronisen urheilu liitto iESF:n jäseneksi ja edustaa näin lajia virallisesti Suomessa.

Kilpapelaaminen jakaa mielipiteet eri leireihin, sillä osa ei näe elektronisen urheilun olevan mitenkään urheilua. Toisaalta shakki, pokeri ja vaikka tikanheitto ovat 100% urheilulajeja, joissa psyykkiset ominaisuudet ovat yhtä olennaisia kuin esimerkiksi jalkapallossa. Elektroninen urheilu edustaakin tulevaisuutta, jossa ihmiset ja teknologia integroituvat yhä vahvemmin toisiinsa.